*100611-100627* Piteå havsbad och tillbaka, dagisavslutning, bröllop, besök, midsommar m.m.

På fm (100611, fre) var jag till William och hälsade på. Där var också Ester och Linn med sina mammor. Vi lekte inne och ute, hoppade studsmatta. Sen fick vi fika frukt på baksidan. När dom andra hade åkt så fick vi stanna på lunch. Det blev köttbullar och makaroner. Vilken fest! Sen var det dags att åka hem och packa färdigt.

Ikväll tog vi husvagnen och for till Piteå havsbad. Vi ska ha husvagnen här i två veckor, men vi kommer att åka hem ibland, för bl a dagisavslutning. Pappa kommer att jobba och pendla, men det ska nog gå bra. Resan dit gick jättebra. Vi ställde upp husvagnen och gjorde oss hemmastadda. Mamma och pappa gjorde mig klar för sängen och jag somnade snällt. Efter bara någon timme vaknade jag och gnällde och vred mig och sen kräktes jag. Självklart var jag ledsen. Efter det fick jag sova i mamma och pappas säng. Jag kräktes några gånger till under natten.

Dagen efter (100612, lör) var jag hängig och slö på fm, men sen piggnade jag på mig och var som vanligt. Vi gjorde inte så mycket under dagen, men vi gick lite promenader och tittade oss omkring på campingen.Vi fick låna tvättmaskin på hotellet. Än så länge är det ju lågsäsong, så utebad m.m. är fortfarande stängt.

100613, sön var vi på en promenad på stranden. Jag och pappa passade på att doppa fötterna. Vi tog oss även till lekparken, så att jag fick busa av mig lite. När vi kom tillbaka till husvagnen så hjälpte jag pappa att bygga vindskydd. Vi blåste såpbubblor och lekte med min snurra och så byggde jag en stolkoja. Tyvärr så var pappa lite för stark och hade sönder snurran. På kvällen åkte vi hem och sov, för att pappa skulle kunna ta lastbilen till jobbet.

100614, mån var vi förbi Barnens hus innan vi for tillbaka till havsbadet. Jag fick pusset, pärlor och en ny snurra. Vi handlade lite mat i Piteå. När vi kom till husvagnen så ville jag lägga mina nya pussel med mamma, men hon fick lov att packa undan maten först. Jag började utan henne och mamma blev förvånad över hur duktig jag var och snabb. Jag la pusslet på bara några minuter, trots att det var första gången. Pappa kallar mig för pusselexperten. Först sa jag: Jag är ingen pusselexpert, jag är Jia. Det sa jag innan jag förstod att det var en komplimang.
Färdig!

100616, ons for vi hem och sov. Farfar var förbi på kvällen och hälsade på.
Skåpätare i farten

100617, tors var jag på dagis, medans mamma höll på med kontorspapperna. Hon tyckte att jag hade det roligare där med kompisarna. På em for vi upp på Hägnan, där vi hade dagisavslutning. Man fick grilla om man ville, men jag tyckte att det var roligast att springa omkring och busa med bl a Mlöke (Melker), Tevi (Kevin), Ocka (Oscar) och Wlinna (William). Vi sprang runt på dansbanan och jagade spöket (Melkers pappa). Innan vi skulle gå hem så fick alla barnen sjunga, men jag ville inte, för det lät så illa. Många barn var ledsna och ville inte åka hem på kvällen. Det måste ju bero på att vi hade det så kul.
Finn, Elias och William

100618, fre åkte vi tillbaka till husvagnen.

100619, lör regnade det hela dagen. Mamma, pappa och Lukas valde att sitta framför tvn hela dagen och titta på kronprinsessans bröllop. Lukas var väldigt intresserad av kungligheterna och blev ledsen så fort dom försvann ur bild. Jag roade mig i sängarna och busade, lekte med leksakerna och tittade på min lilla tv hela dagen. Mamma och pappa var mycket glada och stolta över mig, att jag lekte så bra själv.
Regnet det bara öser ner...Festmiddag, dagen till ära

100620-100622 tog vi det ganska lugnt. Vi var ner på stranden och byggde sandslott, tog promenader, var i lekparken, byggde pussel, byggde med pärlor m.m. Vädret har varit så där och det har blåst kallt och hårt varje dag. Mamma har varit ganska förkyld och hes.

100623, ons fick vi besök av Maria, Alice och Melvin. Vi var till lekplatsen och lekte en stund innan lunchen. Efter lunchen var vi ner på stranden, men det blåste riktigt kallt. Det var ett trevligt avbrott med lite sällskap. När dom hade åkt så gick vi och diskade.

På kvällen åt vi på restaurang och firade att pappa var ledig några dagar. När vi skulle beställa mat så frågade jag pappa: -Men pappa, var är din öl? Jag vet att pappa brukar dricka sånt till maten.
Jag skötte mig riktigt bra. Mamma och pappa var nöjda. Tjejen på restaurangen var jätterar. Hon ordnade en mjölkdrink åt mig. Sen fick jag hjälpa henne att ta fram notan på kassan. Efter maten tog pappa fram en överraskning åt mig från dagis, som han hade hittat i brevlådan.

100624, tors var moppa (morfar), Eva och deras bekanta på besök. Vi visade dom runt på campingen och så grillade vi parisare innan dom åkte tillbaka till sin camping.

100625, fre var det midsommarafton. Äääääntligen skulle karusellerna öppna. Jag hade ju titta på dom varje dag när vi var ute och gick. Jag fick åka u-bå-båt, bil, tåg och rutchkana. Kl 2 var det dans runt stången, men det ville jag inte vara med på. Dom avslutade med godisregn, men dom stora barnen var lite snabbare än mig och mamma tyvärr. Det var även en musikorkester som gick runt på campingen.
Godisregn
Sen for vi till campingen där moppa och Eva var. Jag fick fiskmat, som jag kunde mata fiskarna med. Det var roligt. Det fanns även en lekplats där. När mamma och jag var där så sa jag: -Har jag kalsonger på mig? Då förstod mamma att jag var kissnödig. Jag har ju fått ha kalsonger på mig hemma och då har mamma och pappa påminnt mig om att säga till när jag blivit kissnödig.
Det blev sent innan vi for hem igen.

100626, lör var vi ut och trampade trampbil. På em var moppa och Eva förbi och hälsade på en stund.
Mamma och pappa påstår att det är trångt i sängen i husvagnen. Jag har ingen aning om vad dom menar med det. Kan det vara att jag gärna ligger och sover tvärs över sängen?

100627, sön packade vi ihop och for hem igen med husvagnen.

*100610* Lukas 3 månader

Idag är Lukas 3 månader. Han kan nu greppa saker med en hand om han koncentrerar sig riktigt mycket. Han har stlk 62 på kläder och använder nu stlk 3 på blöjorna. Idag på bvc mättes han till 62 cm och vägde 5960 gram, huvudmåttet var 41,2 cm. (Jag var 63,5 cm och vägde 6735 gram vid 3 månader.)

Lukas har ännu inte vänt på sig, utan ligger ganska nöjt och jollrar på rygg. Han blir jättearg när pappa lägger honom på mage för att öva. Tungan är ständigt ute och när Lukas har nappen i munnen så säger han: goj, goj, goj. Han får ha på sig haklapp, för han dregglar väldigt mycket. Folk frågar om det är tänder på gång, men mamma säger att jag också dregglade lika mycket vid samma ålder. Han gnager gärna på händer och fingrar.

Han somnar oftast vid 20.30-21.30 och sover till ca 7.30-8, förutom ett mål mat vid 4-tiden. Under dagarna kan han sova 2-4 gånger, beroende på hur länge han sover. Han sover gärna på rygg.

Lukas är inte lika stadig på benen som jag var. Jag ville ju gärna gå om någon höll i mig. Många kommenterar hans söta tuppkam.

Lukas är en väldigt glad och nöjd kille, som njuter av livet! Jag kallar honom för Luka, lillebo eller bottan (brorsan). Jag brukar busa med honom och pussar gärna på honom.

Kram från storebror
Tut på näsan!Snart kan jag vända på mig!

*100608* Tisdag

Idag har jag varit på dagis. Efter det var vi på biblioteket och lånade nya böcker, innan vi skulle åka till William. På väg ut från biblioteket så blev jag hungrig. Vi gick och handlade äpple, så att jag skulle klara eftermiddagen.Jag ville handla ett till mig, mamma och William. Sen gick jag några steg från fruktdisken, vände mig om och sa: Ett till pappa också! Sen tog jag några steg igen och utbrast: Ett till Ebon också, Ebon äääälskar äpple.

Jag lekte med William och Alex innan det var dags att åka hem och göra mat. Lukas var också hungrig och skrek hela vägen hem. Mamma berömde mig, för att jag var en så duktig storebror och satt tyst och tålmodigt i bilen, fast jag fick lov att hålla för öronen då han skrek så högt.

Det var lite besvärligt att lägga mig ikväll. Det var svårt att varva ner, för det är ju så ljust ute. Mamma förklarade att det är så här ljust om kvällarna på sommaren. Jag tittade ut och sa: -Månen? Har månen blivit solig?

*100607* Måndag

Idag kom farmor över på besök under dagen. Vi la pussel, läste böcker och byggde med pärlor bl a. Lukas hade en jobbig dag med magknip, men det släppte på kvällen och då sken han upp med ett stort leende. Dessutom var han jätteblyg för farmor och skrek så fort hon närmade sig honom. Farfar kom också över på kvällen och hälsade på.

*100606* Nationaldagen

Idag, söndag, var vi in till stan, där dom invigde Storgatan och firade nationaldagen. Det var massor av folk och aktiviteter där. Jag fick leka en stund i lekparken. På skeppet fanns det en kikare. Pappa frågade vad jag såg i kikaren. -Haha, en flicka, svarade jag.

Det var olika aktiviteter på Storgatan, bl a ponnyridning, hunduppvisning, ansiktsmålning m.m. Jag ville inte vara med på något. När det blir mycket folk så blir jag lätt blyg och håller mig till familjen.

Vi avslutade med att äta på restaurang. Det gick så där! Jag hade mycket spring i kroppen, krälade på golvet, smet från bordet några gånger och ville inte äta maten. Jag får nog öva på det där lite mera en annan gång.

På kvällen kom farmor och farfar förbi och hälsade på. Det är alltid svårt att varva ner när man har haft besök. Däremot så sov jag i min säng ändå till kl 2, då jag tassade över till stora sängen.

*100605* Marknad

Idag packade vi ryggsäcken och tog oss en promenad till marknaden. Det var mulet och lite blåsigt och när vi hade gått en bit så började det att regna. Jag och lillebror klarade oss bra under regnskyddet i syskonvagnen. När vi nästan var framme så insåg mamma och pappa att jag hade somnat i vagnen. Dom gick först runt en sväng på marknaden och sen tog dom en promenad ner till Hägnan. Då vaknade jag. Vi fikade innan vi gick. På Hägnan såg vi hästar och får.

Nu hade vädret blivit lite bättre. Vi gick ett varv på marknaden innan vi gick hem igen.

Väl hemma så myste vi grabbar i soffan och läste en bok.
TuppkammenKärlek!

*100531* Kompisar

Idag, måndag, hälsade jag och mamma på Liam och hans familj. Dom har också fått tillökning i familjen och det var första gången som vi träffade henne. Liam och jag lekte riktigt bra. Det var ju så länge sen vi sågs, men det gjorde inget. Jag och Liam åt Pammpako (pannkakor). Det var smaskens!

*100530* Storhandling

Idag tog vi oss i kragen och for till mataffären, för att fylla alla tomma hål i skafferi och frys. Varje gång vi är och handlar så ledsnar jag när vi kommer till frysarna, men idag tänkte mamma inte ge sig. Vi tog två varuvagnar och satte Lukas i en och mig i den andra. Som vanligt så ledsnade jag när vi kom till frysarna, men då sa mamma att jag och pappa kunde gå ut en stund, så att hon fick handla färdigt.
Pappa tog mig på axlarna och så gick vi till Biltema och köpte en sån där pinne, som ska sitta på min cykel, så att mamma eller pappa kan hålla i den när jag cyklar.
När vi kom tillbaka så var mamma nästan klar. Det var bara blöjorna kvar. Sen bar det av mot kassan. Vi packade och packade och packade och till slut var vi klara. Slutnotan blev 5000 kr! Nu behöver vi inte storhandla på ett bra tag.....tack och lov!