*100901* Bbc och hall-läkan

Igår tisdag 100831, var det inte lika roligt att bli lämna på dagis, som det har varit sista tiden. Jag var ledsen när mamma for. Det gick så klart över efter en stund. Det kan ju bero på att jag är lite förkyld.
Mamma gjorde ärenden hela dagen medans jag busade på dagis.

Även idag, onsdag, var det tårar när mamma gick. Mamma var och handlade mat till födelsedag och dop under dagistimmarna.
Mamma hämtade mig lite tidigare, för jag skulle till bbc (bvc, barnavårdscentralen) kl 13. Det var dags för min 3-årskoll. Mamma och Lukas var med mig. Jag fick titta på bilder. Sofia, barnmorskan, frågade mig bl a: -Ser du något som du kan ha på dig om du fryser? Då gav jag henne en bild med en mössa på. -Ser du något du kan äta? Då fick Sofia ett kort med ett äpple. -Om du är törstig, vad skulle du använda då? Kortet med muggen passade bra på den frågan. Det var även bilder på en penna, en bil, en potta och en boll.
Sen fick jag sparka boll med Sofia, hoppa jämnfota, rita en teckning och då passade jag även på att berätta alla färgerna på pennorna. Jag ritade fina cirklar. Mamma ville spara teckningen, men den fick Sofia lov att spara.
Sofia sa att jag skötte mig bra och att jag är bra med i utvecklingen. Vi avslutade med att väga och mäta mig: 99,5 cm lång och 17,2 kg tung. Jag fick klistermärke av Sofia, för att jag var så duktig.

Efter bbc så fick jag stanna där och leka en stund i väntrummet innan det var dags att gå en trappa ner till hall-läkan (tandläkaren) kl 14.20. Där fanns det fler leksaker i väntrummet som jag kunde leka med medans vi väntade på våran tur. Tandhyginisten hette Elin. Jag (och mamma och Lukas) fick sitta i hennes stol och hissas upp i luften. Sen tände hon en lampa och jag fick gapa stort, så att hon kunde räkna mina tänder. -Du har 20 st mjölktänder, precis som man ska ha i den här åldern, sa Elin. Hon frågade vad jag brukar dricka när jag är törstig och jag svarade mjölk. -När äter du godis? -Löööda, svarade jag stolt. Jag skötte mig bra och fick välja en sak ur hennes lilla låda. Jag valde en ring med lågor på. Jag kallade den för min brandmansring.
Nu behöver jag inte gå till tandläkaren förrän jag blir 4,5 år.

På väg ut från tandläkaren så snubblade jag på stenarna och slog i huvudet. Det gjorde ont och jag blev ledsen. När jag hade lugnat ner mig så gick vi till affären och handlade lite mjölk. Jag var flitig i affären och fanns överallt. När vi kom till kassan så upptäckte jag att min ring var borta. -Vart har du lagt den, undrade mamma? -Där! svarade jag......eller där.......eller där. Vi letade en stund, men den var borta och jag kom inte ihåg vart jag hade lagt den. Jag blev jätteledsen! Först tänkte mamma höra med tandläkaren om vi kunde få en ny, men samtidigt så var det ju bra att lära sig att man måste vara rädd om saker.

Nu åkte vi hem och snart kom farmor och farfar. Vi åt mat och sen for mamma och pappa på dopsamtal. Jag och Lukas stannade hemma med farmor och farfar. Det gick bra, men på slutet var Lukas hungrig och vägrade att ta vällingen. Mamma fick ställa upp med mat när dom kom hem.

Sen var det bara läggdags kvar den här dagen. Kram Elias


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0