*101004-101010* Veckan som gått

101004, måndag
Nu mår vi bättre och idag kunde vi äntligen gå på Stor och liten. Det var skönt att få komma ut och att få leka med andra barn igen.

Under natten Lukas magknip i över en timme, 3.30-5. Mamma och Lukas passade på att sova nere i källaren för att inte störa mig och pappa.

101005, tisdag
Idag var det kul att få vara tillbaka på dagis och leka med kompisarna. Jag sa till mamma att jag skulle leka med mina vänner Melker, Oscar och Karin (min fröken). Efter dagis var vi till centrum och gjorde ärenden. Vi var bl a på biblioteket och "köpte" nya böcker. 6 av 8 böcker var Halvan-böcker. Han är en stor favorit just nu.

Dom andra två var Traktorboken och På bygget. Vid läggdags läste vi flera stycken.

101006, onsdag
Idag fick jag redovisa mitt sommarminne på projektet på dagis. Karin spelade in vad jag berättade. Vi ska få visa upp det för våra föräldrar i framtiden.

Lukas var till bm på 7-månaders koll och ang hans gasiga mage. Mamma och Lukas är satt på mjölkdiet, för att se om han är mjölkallergiker.

101007, torsdag
När jag vaknade så frågade jag mamma: -Har fläckarna sovit gott?
Det var mammas leverfläckar som jag syftade på. Det är två stycken som jag tycker om att pilla på när jag ska somna. Jag kallar dom för lilla och stora fläcken.

Medans jag var på dagis så var Lukas till doktorn för att prata om hans gasiga mage och fick lämna blodprov för gluten, mjölk och äggallergi. Lukas skrek medans dom tog blod från hans finger.

Väl hemma igen så fick Lukas besök av Neo, som är två veckor yngre.

Natten blev riktigt bra för Lukas, som slapp ha magknip i natt.

101008, fredag
På morgonen tog vi det lugnt hemma efter en vecka med fart och fläng. Tvn stod på medans jag byggde lego i vardagsrummet. Vi hittade ett nytt barnprogram som hette Här kommer Diego. Lite senare under dagen sjöng jag: -Här kommer Lego, lego, medans jag satt och byggde mitt lego.

När mamma tog ut mattan i köket, för att skaka den, så passade Lukas på att utvidga sina vyer.


Mamma har börjat med att sätta larm/timer på mobilen när det ska hända något speciellt, t ex om vi ska åka någonstans, eller om vi bara ska leka 10 minuter till osv.
Mamma sa att hon skulle gå och göra lunch men fick samtidigt ett sms, så hon passade på att svara på det. Då sa jag: -Nu piper mobilen, då måste du gå och laga mat.

På kvällen ville jag INTE gå och lägga mig, utan skyllde på allt möjligt för att slippa sova. En ursäkt var att sängen kliar. Då var mamma och hämtade en madrass och la den på golvet i mitt rum. När jag låg på den så kunde jag se ut i köket. Efter två timmars tjorvande så somnade jag på madrassen på golvet.


101009, lördag
Idag var pappa och jag på knattebio. Vi köpte lösviktsgodis. Jag pekade vilka sorter jag ville ha, men sen sa jag till pappa: -Nu räcker det!
Det var mörkt i salongen och jag fick hålla för öronen, för det var högt ljud. Det var fyra kortfilmer som vi såg. Det var 1) Lilla spöket Laban (tecknad) 2) Färgfilmen (spelfilm) - om en liten flicka som älskar att kladda med tandkräm och färg, 3) Bulten söker en kompis (tecknad) - om en rosa bullhund som blir vän med en spindel och 4) Ballerina (tecknad) - om tre ballerinor som busar på Operan.

Lukas somnade när vi for på bion och sov 1,5 timme. Då tog mamma upp honom och så gick dom på promenad till centrum och loppisen. Mamma gjorde lite fynd både i klädväg och saker. När vi var på väg hem från bion så svängde vi förbi loppisen, för att hjälpa mamma hem med sakerna. Resultatet blev att pappa åkte hem med bilen och sakerna, medans mamma, jag och Lukas stannade vid skolans lekplats. Kevin, från dagis, var också där och lekte. Vi busade på länge innan mamma sa att det var dags att gå hem. Det var då jag upptäckte att pappa hade åkt hem med bilen. -Men det är långt hem, sa jag till mamma. Som tur var så hade mamma ståbrädan som jag fick åka på.

På kvällen satt Lukas på madrassen och trivdes bra med det, för då gjorde det inget om han föll. Jag lekte med min nya Flexi Trax bana, som mamma köpte på loppisen.
Loppisfynd

När jag skulle lägga mig så ville jag att mamma skulle natta mig. Hon förklarade att hon måste ta hand om Lukas just nu, men att pappa kunde natta mig. Då sa jag: -Men pappa har inga fläckar.

101010, söndag
Idag kom mammas faster Lena på besök. Hon hade med sig trolldeg, kavel, formar och en degmaskin med sig till mig. Vi lekte med den och hade trevligt. Lite senare kom märta och hälsade på, medans hennes mamma och Malte skulle på brottningen. Vi lekte, tittade på tv och degade (lekte med degen). Efter ett tag åkte Lena vidare och Märta gick hem.


En trevlig och intensiv vecka. Kram Elias

Kommentarer
Postat av: Lisa

Ja ni har då mycket att göra. Det är tur att det blir lek och förkylningar, annars skulle det bli tråkigt med bara snuva och hosta, feber och "bara vara hemma". Hoppas att det är över snart med höst-baciller. Många kramar och snart ses vi. Mommo och poppo.

2010-10-18 @ 13:30:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0