*100705-100711* Semester, Furuvik

100705, söndag. Efter frukosten satte vi fart och packade färdigt husvagnen och gjorde oss klara för semester tillsammans med familjen. Kl 18.30 satte vi oss i bilen och for söderöver. Kl 19 sov både jag och lillebror. Mamma och pappa såg fram emot en lugn körning. Efter en timme vaknade jag igen. Jag fick se på film en hel del i bilen. Förutom att vi tankade, så stannade vi bara vid Skuleberget och åt en smörgås. När vi kom ut i bilen igen ville jag fortsätta att titta på dvd, men då sa mamma stopp. Klockan var ju faktiskt 1 och det var dags att sova sa hon. Det dröjde inte länge så som jag gott i bilen. Kl 2 stannade pappa bilen för natten vid Eon Arena, Timrå.


100706, måndag fortsatte vi våran resa mot Furuvik. Halvvägs dit så havererade både jag och lillebror i bilen. Det var tårar och skrik, äpplen kastades och mat saknades i magarna. Vi stannade vid Alebo rastplats. Där fanns en liten lekplats och rastplatsen låg alldeles vid vattnet. Jag och pappa gick ut till en liten ö, medans mamma lagade mat och matade lillebror. Efter lite vila och lek så var vi på väg igen och nu var stämningen bättre i bilen. Vid 15-tiden var vi framme på Furuviks camping. Vi ställde upp husvagnen och gjorde oss hemmastadda.


100706, tisdag kom mommo, poppo och Åke med deras husvagn till campingen. Lite senare på dagen kom även moster Sandra och hennes vovve Tilda. På em var vi allihopa iväg till ett shoppingområde och handlade mat bl a. På kvällen satt vi och tittade på kartan över Furuviksparken. Jag pekade och frågade moster Sandra om allt. Jag ville ju veta vad vi skulle få se imorgon. Det var svårt att gå och sova, för jag längtade till karusellerna.

100707, onsdag. Vi packade matsäck och gick till Furuviksparken. Vi började i djurparken där vi såg apor, påfåglar, små hästar, lamor, kameler, flamingos och så var jag, pappa och mamma in till fåren och killingarna och klappade dom. Jag, Åke, Sandra och mamma åkte en liten båttur. Sen åt vi lunch. Det var vackert väder. Efter maten hade äntligen tivolit öppnat. Pappa köpte åkband, så att jag och han kunde åka. Vi åkte kaffekoppen, tåget (berg och dalbana), bilar, tuta och kör, lilla fritt fall och miniflyg. Jag blev en riktig mästare på tåget. Det sa tjejen som körde berg och dalbanan också. (-Han kan det här nu va!?!) Jag lärde mig att sträcka upp armarna i luften, som dom stora barnen gjorde. Pappa passade även på att åka stora fritt fall med moster och piratskeppet. Sen tog vi oss en glasspaus i skuggan.
Pappa och poppo spelade på chokladhjulen och vann. Jag och mommo sprutade vatten på en boll, som gick i en bana. Vi blev riktigt duktiga på det.
Efter korv och hamburgestund så gick vi mot utgången. Vi gick in till lemurerna och hade sådan tur att dom var på väg in i sitt hus, så dom gick bara någon dm från oss. Lemurerna skulle in och äta fruktsallad. Det lät gott.
Nu var klockan mycket, så vi gick hem till husvagnen. Moster tackade för sig och åkte hem igen. Det var en trevlig dag.
Pappa och moster

100708, torsdag. Idag klippte pappa mig. Det blev lite kortare än vanligt, men det är ju skönt på sommaren. Poppo och jag gick en promenad på skogsvägen på campingen. Poppo sa att vi kunde inte gå så fort. -Du har ju så gamla ben, svarade jag då.
På em spelade pappa hög musik i husvagnen. Då gick jag dit och frågade pappa: -Har du party, pappa?
På dagis har dom lärt mig att man blir stor när man äter. Vid matbordet sa jag: -Nu blir jag stoooooor. Då kan jag dricka bärs med dig pappa!
Busgrabbarna
På kvällen var vi in till Gävle och åt på Church street saloon. Det var en väldigt annorlunda restaurang. Man fick jordnötter medans man väntade på maten. Pappa och poppo kastade skalen på golvet (för det fick man göra), men då sa jag ifrån: -Det får man inte göra, pappa. Rätt ska vara rätt.
Jag hade mycket spring i hela kroppen och var runt i hela restaurangen. Mamma tyckte att det var jobbigt. Det dröjer nog ett tag till innan jag klarar av att sitta still och äta lugnt på restaurang.
Min glass

100709, fredag var vi ner till badet på campingen. Pappa och jag badade. På kvällen fick mamma och pappa lite ledigt från nattandet, för det var ju deras bröllopsdag (5 år). Mommo la mig. Vanligtvis brukar mamma och pappa bara läsa 1-2 böcker, men ikväll läste mommo flera stycken. Det var kul.


100710, lördag kom morbror Mats med familj, hundar och husvagn. Vi åt mat tillsammans allihopa och sen packade mommo, poppo och Åke ihop och åkte hem. Vi andra gick till badet och svalkade oss. Lukas fick bada ute för första gången. Jag sparkade boll med Pontus och Elin. På kvällen såg pappa och Mats på fotboll. Jag ville hellre titta på barntv.
Kusinerna

100711, söndag gick jag med Mats och hans familj till lekparken medans mamma och pappa packade ihop. Sen satt jag och Elin och gjorde pärlhalsband. Efter lunchen sa vi hejdå till Mats familj och for vidare mot Grisslehamn och färjan. Tack allihopa för att ni kom och hälsade på oss i Furuvik.

Stor kram från Elias


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0