*090606* Svenska flaggans dag

Idag har vi varit lediga allihopa. Jag vaknade kl 7.20 och var hungrig och sparkade argt omkring mig. Mamma fick masa sig upp och göra frukost åt mig på en gång. Trots att jag var hungrig så åt jag inte så mycket. Jag har ju aldrig varit mycket för frukost.

Efter frukosten fick jag bada nere i stora badkaret. Det var andra gången som jag fick bada där. Det var jättekul, för där har jag mer uttymme att simma runt, runt. När jag hade badat klart så gick jag in på toaletten i källaren och sa: -Mommo! (Mamma och jag brukade hämta mormor på morgonen när hon var här och hälsade på sist). Jag kom ihåg att mormor brukade vara här.

Kl 10 var jag hungrig igen och då ställde sig mamma och gjorde en tidig lunch åt mig. Korv, potatis och ärtor. Smaskens!
Jag och mina föräldrar gjorde oss klara och tog cyklarna till Hägnan, där det var marknad och firande av nationaldagen. På vägen dit cyklade vi föbi dagis. Det kände jag igen, med glad stämma. Det har sista två veckorna gått riktigt bra att gå dit. Alldeles lagom till semestern.

Den första vi såg vid marknaden var min fröken Susanne. Vi såg även min  dagiskompis Nora och grannen Börje. Vid Hägnan såg vi hätt (häst), bääää (får) och så stannade vi och tittade på när en massa barn sjöng och dansade. Jag hade inte riktig ro att stanna där allt för länge. När vi kom tillbaka till marknaden såg vi en brandbil, som var där för att visa upp sig för allmänheten. Det var jättespännande! Jag fick en brandhjälm i plast av brandmannen.

Nu var klockan mycket, så vi cyklade hemåt. Under cykelturen hemåt utbrast jag med hög stämma: Dagi (dagis)!! Alldeles riktigt. Det var mitt dagis som vi cyklade förbi.
När vi kom in hemma, så gick jag till kylskåpet och sa: -mellamå (mellanmål)! Det är ett ord som jag har lärt mig på dagis. Pappa plockade fram yoghurt och äpple åt mig. Sen var det dags att sova middag.

På em satt mamma och tittade i kokboken. Jag som älskar att läsa böcker, kröp upp i hennes famn och började bläddra. Mamma berättade vad som var på bilderna: tomat, sjömansbiff, köttfärsrullar m.m. Till slut kom vi till en sida med gröt.
-Gröt, sa mamma.
-Tylt (sylt), sa jag.
-Ja, sa mamma!
-Mommo, sa jag!
Alldeles riktigt. Mormor brukar äta havregrynsgröt med lingonsylt. Jag är uppmärksam jag!

I två dagar har jag sprungit runt och sagt: -Hejdå mamma! Hejdå pappa! Det kommer mer och mer tvåordsmeningar. Förrut sa jag: hejdå........mamma, hejdå.........pappa.

Under em klappade jag på en stol i köket och sa: -Faffa! Sen klappade jag på nästa stol och sa: -Mjomo (farmor). Jag berättade alltså för mamma att farfar och farmor hälsade på häromdagen och att dom satt där. Jag gillar att återberätta saker och prata om vad som har hänt under dagen.

På kvällen busade mamma och jag. Vi brukar springa klara, färdiga, gå. Om jag startar innan gå, så brukar mamma säga: -tjuvstart! Det har jag lärt mig. När mamma sa: Klara, fäääärdiga..........så sa jag: -Tuvtart (tjuvstart)! och så pekade jag med hela armen mot mamma och skrattade.

Det var svårt att varva ner ikväll. Om det beror på många intryck, sen middagslur eller pga buset ikväll, det vet jag inte. När jag väl varvade ner så somnade jag med en lastbil och en bil i mina händer.
Hoppas att jag sover lite bättre i natt än förra natten. Då vaknade jag 4-5 gånger mellan kl 20-23, så då fick jag fortsätta att sova i stora sängen.

Just nu har jag två favoritsånger, Lilla snigel och Bom, bom. bom, bom, slå på stora trumman.
Jag sjunger: atti dig, atti dig, anna (akta dig, akta dig, annars) Lilla snigel
Jag sjunger även: bom bom bom, dong dong (och då slår jag mig på hjärtat) Bom, bom, bom, bom, slå på stora trumman
Texten går: Bom, bom, bom, bom, slå på stora trumman
tick tack, tick tack, klockan slår
dripp dropp, dripp dropp, regnet faller sakta
dunk, dunk, dunk, dunk, hjärtat slår

Jag önskar er söta drömmar. Kram Elias

Kommentarer
Postat av: Lisa

Det händer mycket i din utveckling nu, speciellt talet, du lilla "papegoja". Roligt att dagis har blivit något positivt. Det blev ju lite extra roligt med en cykeltur och få träffa djur och se på brandbilen lite närmare. Kramar från mommo och poppo

2009-06-09 @ 12:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0